zdroj: istockphoto.com
Plavání a potápění

Proč je zdravé plavat

Michaela Holá
05.11.2008

Plavání je dnes bezpochyby velmi oblíbeným sportem a důvodů pro to můžeme nalézt hned několik. Jako jeho přednost lze uvést skutečnost, že je možné provozovat jej v každém věku a je i velmi vhodnou aktivitou pro lidi trpící nadváhou. Pomocí něj můžeme dosáhnout lepší pohyblivosti celého těla, posílení kardiovaskulárního systému, svalstva i obranyschopnosti organizmu.

Při plavání jsou namáhány všechny hlavní svalové partie, dochází k posílení svalů zad, břicha, hýždí, nohou a prsou. Posilují se i jinak málo užívané svaly vnitřní strany stehen. Díky tomu, že voda naše tělo nadnáší, nejsou zatěžovány klouby, naopak je zlepšována jejich pohyblivost.

Mezi možná doporučení do bazénu lze zmínit vhodnost nákupu plaveckých brýlí. Ty ochrání oči před účinkem chlorované vody a dovolí nám pohled pod hladinu. Také odér způsobený chlórem může někoho od plavání v bazénu odrazovat. Můžete se však poptat po kosmetice, která chlór z těla i vlasů dovede efektivně dostat. Doporučuje se vzít si k bazénu pantofle, které nás mohou ochránit před možnou infekcí nohou či nebezpečnému uklouznutí.

Jako u ostatních sportů, je podstatné, abyste pro dosažení optimálních výsledků věnovali této činnosti čas alespoň třikrát týdně. Neopomenutelnou součástí výsledků plavání je taktéž jeho působení jako obrany proti stresu.

Aby nám vydržel získaný pocit pohody a vitality, je nutné dodržet správné techniky plavání. Pokud bychom plavali nesprávně, místo očekávaných příjemných výsledků se mohou dostavit bolesti zad, namožení ramen či nadměrné vyčerpání. Je důležité soustředit se na správně prováděné plavání s dlouhým, plynulým záběrem ve vodorovné poloze co nejblíže k hladině. Základem správného plavání je poloha hlavy. Pokud plaveme s hlavou nad vodou, krční páteř je zbytečně namáhána. Navíc se touto polohou vytváří velký odpor vody, který nás zpomaluje a brzdí. Ať už plaveme jakýmkoliv stylem, hlava má největší vliv na správnou polohu těla ve vodě. Soustřeďme se na to, aby během celého plaveckého záběru byla hlava v neutrální poloze. To znamená ani předkloněná, ani zakloněná. Teprve po zvládnutí techniky při velmi pomalém plavání je možné zvyšovat rychlost. Před plaváním je též doporučováno, ostatně jako před jinými sporty, provést rozcvičení. Během něho se vaše tělo rozehřeje, krev se rozproudí, svaly se zahřejí a vy budete mít možnost vnímat čas strávený ve vodě mnohem intenzivněji.

Jak často chodíte plavat vy?

 

Autor: Michaela Holá

Prevence proti rakovině děložního čípku
Kyslík jako léčebný prostředek