Zdravé plavání – 2. díl

Z předchozího textu o zdravém plavání jsme se dozvěděli, jaké pozitivní účinky může mít plavání na naše zdraví. Dnes se zaměříme na to, jak těchto žádoucích efektů dosáhnout. Nejde totiž jen o to plavat, ale hlavně správně plavat – tak, abychom podpořili vlastní zdraví a naopak mu neškodili.

Než začnete plavat

Před tím, než se naplno vrhnete do bazénu, ještě se na suchu zahřejte a protáhněte. Zkusit můžete pár dřepů a pak si dejte několik bazénů v mírnějším tempu. Nezačínejte plavat okamžitě na co nejvyšší výkon. Až po takovém úvodu může přijít hlavní část, kdy se budete věnovat intenzivnímu plavání. V závěru opět zvolněte a dejte si pár pomalejších bazénů.

Před plaváním myslete i na vhodnou teplotu vody. Pokud bude příliš teplá, budete se brzo cítit unaveni. Studená voda zase může vést k tomu, že tělo se bude snažit ukládat si tukové zásoby a hůře se pak spalují kalorie. Ideální je tedy zvolit zlatý střed.

Vhodný styl plavání

Pro lidské tělo a jeho přirozený pohybový systém je nejlepším stylem kraul nebo znak. Tyto styly jsou i nejnáročnější na výdej energie. Pokud plavete nejraději prsa, může tím trpět bederní a krční páteř. Jestli se však tohoto stylu vzdát nechcete, snažte se zejména o dokonalé zpevnění celého těla a souměrný záběr nohou. V době, kdy dáváte nohy k sobě, byste měli cítit napjaté hýžďové svaly. A pozor na držení hlavy, kterému se budeme věnovat dále.

Jakých chyb se při plavání vyvarovat

Úplně nejčastější chybou je zaklánění hlavy. Ať se již rozhodnete pro prsa či kraula, dbejte na to, abyste nepřetěžovali krční páteř. Pokud tedy chcete plavat tak, aby vám to prospívalo, nevyhnete se tomu dát hlavu do vody. Aby vám nevadila voda v očích, můžete si pořídit plavecké brýle. Při jejich nákupu však dbejte na to, aby vám dobře seděly na obličeji. Každopádně si je nejprve vyzkoušejte.

Do bazénu si s sebou berte i pantofle. Bez nich můžete snadno při chůzi kolem bazénu chytit infekci, která se vám později podepíše na stavu vašich nohou. Není snad třeba připomínat, že při chůzi bez pantoflí je též velké riziko uklouznutí na mokrém povrchu v blízkosti bazénu.

Efektivním plaváním ke zhubnutí

Plavání je sport, při němž se může i úspěšně hubnout. Pokud se mu věnujete důkladně, je možné spálit velké množství kalorií. Důležitá je zde však intenzita. Pokud vyrazíte jednou měsíčně do bazénu, kde strávíte dvě třetiny času sezením ve vířivce, nečekejte žádnou zázračnou změnu vaší figury. Nelze jednoznačně říci, jak velkou vzdálenost musíte uplavat, abyste zhubli. Částečně to záleží na vaší kondici.

Pokud chcete jen protáhnout tělo, pár bazénů vám postačí. Pokud vám však jde o zbavení se přebytečných kil, zkuste pro začátek uplavat např. jeden kilometr a postupně vzdálenost prodlužujte. Při intenzivním plavání lze spálit za hodinu i přes 3000 kJ. Doporučuje se chodit plavat 2 - 3x  týdně. Jako při jiném sportu, i při plavání byste se měli zadýchat, aby byl váš výkon efektivní.

 

Věděli jste, že musíte dobře vědět, jak plavat, aby pro váš plavání bylo přínosné, aby vašemu zdraví neškodilo? Jaký styl plavete nejraději?

Zdravé plavání – 2. díl patří do témat
  • styl voxmuse 01.10.2012 00:12:19

    snazim se plavat obden..plavu hodinu v kuse prsa a kraul ,ktere menim po 100m..pak plavu motylka na sprint

  • Prsa Míša 26.07.2010 11:31:47

    Bohužel, nejradši plavu prsa, asi proto, že nic jinýho neumím. Myslela jsem si, jaká je to paráda, že provozuju tak zdravý sport, jako je plavání, a ono to vůbec není tak jednoznačný... Nepotěšili jste mě!

Přidat příspěvek k tématu ???

* Povinné pole

Plavání a potápění patří do témat

Adresář

Poradna na téma Plavání a potápění

Diskutujte na téma Plavání a potápění

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku