Vodoléčba inspirovaná ledními medvědy

Zdroj: Isifa/Thinkstock
Do ledové vody se vrhají lidé po celém světě. I v Čechách je otužování poměrně známou a rozšířenou disciplínou. Jeho průkopníkem a popularizátorem byl nadšený sportovec, pražský zlatník Alfréd Nikodém, který poprvé plaval se skupinkou otužilců ve Vltavě r. 1923 o Vánocích.

Otužilecké kluby hlásají, že koupel v ledové vodě je prospěšná pro všechny zdravé jedince, bez ohledu na věk. Přesto by měl být i zdravý člověk opatrný, než se rozhodne vrhnout se do ledové vody.

Ihned po prvotním ponoření jsou totiž otužilci vystaveni "studenému šoku". Během něho člověk doslova začne lapat po dechu a lidské srdce je pod velkou zátěží. Přibližně za dvě minuty se však zdravý člověk dokáže adaptovat i v ledové vodě.

Pravidelní otužilci hovoří o návalech energie, které jim ponořování do studené vody přináší, po koupeli se cítí jako znovuzrození. Mike Tipton, profesor na univerzitě v Portsmouthu, jejich pocity zdůvodňuje: "Je to proto, že tělo reaguje na stres  a připravuje otužilce dostat se ze stresujícího prostředí, to jim může dát určitý pocit euforie."

Ale i u zdravých lidí může zvýšená hladina adrenalinu v důsledku stresující situace spustit nepravidelný srdeční rytmus a u pacientů se srdečními potížemi dokonce vyvolat infarkt.

Lidé, kteří jsou sice zdraví, ale mají určité choroby v rodiné anamnéze, by se měli před skokem do ledové vody poradit s lékařem.

Choroby rizikové pro otužování:

  • cévní mozkové příhody
  • problémy s krevním tlakem
  • vysoký krevní tlak
  • srdeční slabost
  • nemoci srdce

Jak se správně otužovat

Platí pravidlo, že čím častěji se budete otužovat, tím více se vaše tělo dokáže přizpůsobit extrémnímu výkyvu teploty. Nejlepším způsobem je tělo postupně aklimatizovat na studené prostředí pomalou chůzí do vody. Trénink na studenou koupel může probíhat i doma ve sprše. Dejte si po každé teplé koupeli krátkou ledovou srpchu a nebo střídejte extrémní teploty v krátkých intervalech během sprchování.

Existují určité limity pro plavání v různě studených vodách. Ve vodě do 4 stupňů celsia se doporučuje plavat maximálně 5 minut, do 10 stupňů celsia max. 10 minut a ve vodě do 15 stupňů 20 minut.

Traduje se, že díky otužování se člověk stává odolnější vůči vlivům vnějšího prostředí. Je doporučováno začít s otužováním již v dětství, a to postupně. Nejdříve je vhodné otírání žínkou namočenou ve studené vodě, až později přejít k přímému kontaktu s vodou.

Kromě otužování vodou se hovoří i o otužování vzduchem a sluncem. Voda má však na lidské tělo nejvýraznější účinky, neboť ihned probíhá výrazná regulace mezi zachováním a spotřebou tělesného tepla.

Přes všechny doporučení lékařů a otužilců neexistuje žádná větší studie, která by přinesla dostatek důkazů pro potvrzení výhod koupání ve studené vodě oproti koupání v teplém bazénu. Plyne z toho, že to, co je člověku doopravdy prospěšné, je spíše aktivita sama o sobě, sociální aspekt koupání ve skupině nebo příjemné pocity z toho plynoucí.

Vodoléčba inspirovaná ledními medvědy patří do témat

Přidat příspěvek k tématu

* Povinné pole

Plavání a potápění patří do témat

Adresář

Poradna na téma Plavání a potápění

Diskutujte na téma Plavání a potápění

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku