Plavání – odpočinek pro tělo i mysl

Plavání patří mezi nejoblíbenější sportovní aktivitu všech věkových kategorií, od ranného dětství až do pozdního věku života. Plavání nám je velmi přirozeným pohybem neboť už v prenatálním vývoji v těle matky, jsme se pohybovali ve vodě. První zmínky o plavání pochází už ze starověkého Řecka a Říma, kdy byla zdatnost v plavání dokonce součástí vzdělání.

Plavání je pohybování se po hladině vody, ale i pod ní za pomoci pohybů těla.

 

Jak pozitivně působí plavání na náš organismus a jaké má výhody?

 

  1. odstraňuje fyzickou i psychickou únavu
  2. napomáhá v boji s civilizačními chorobami - eliminuje stres, posiluje krevní oběh, ...
  3. pozitivně posiluje oběhový systém
  4. při správném způsobu plavání jsme nuceni správně dýchat, což má kladný vliv na posílení kapacity plic
  5. při plavání dochází k rozsáhlému pohybu končetin, který má blahodárný vliv na pohybový kloubní aparát
  6. při plavání jsou svaly nuceny pracovat rovnoměrně a tím se  více prokrvovat
  7. těsně nad hladinou vody dochází k očištění vzduchu od nečistot a tak máme možnost dýchat očištěný a zvlhčený vzduch
  8. většinou je teplota vody nižší než teplota okolního vzduchu - tento teplotní rozdíl přispívá k posílení termoregulace organismu a následnému otužování
  9. velkou výhodou je, že plavat může skoro každý - voda tělo přirozeně nadnáší (my tak ve vodě vážíme jen 1/10 své vlastní váhy) a zátěž na páteř, pohybový a kloubní aparát je zde prakticky minimální - plavat mohou lidé s bolestmi zad a kloubů, těhotné nebo tělesně postižení
  10. plavání a pobyt v mořské vodě navíc zajišťuje vstřebávání vodních solných par, které mají výborný efekt na alergie, astma, dýchací, ale i kožní potíže

Způsob, jakým se ve vodě pohybujeme označujeme jako plavecký styl.

Existují 4 základní plavecké styly:

PRSA

  • jedná se o nejstarší plavecký styl, je oblíbený především u starší    generace a je také nejpomalejší
  • napodobuje plavání žab
  • plave se na břiše, ruce se odráží do stran a zároveň se provádí i podobný pohyb nohama

KRAUL

  • jde o nejrychlejší metodu plavání, protože plavec v této poloze klade nejmenší odpor
  • plave se v poloze na břiše v téměř vodorovné poloze s vodní hladinou, kdy střídavě krouží ruce podél těla, nohy „třepetají"

ZNAK

  • plave se v poloze na zádech, kdy ruce střídavě krouží okolo hlavy a těla
  • nohy mají stejný pohyb jako u kraulu

MOTÝLEK

  • jde o nejnovější a 2. nejrychlejší styl plavání
  • plave se v poloze na břiše, ruce dělají kruhy kolem celého těla
  • pokud jsou ruce připažené je tělo prohnuté pánví dolů
  • pokud jsou ruce venku z vody je tělo prohnuté pánví nahoru

 

Aby bylo plavání efektivní a bezpečné je nutné dodržovat základní zásady bezpečnosti a předcházet úrazu. Při plavání je také nutné dbát na správnou polohu hlavy, která by neměla být v předklonu ani v záklonu, aby tak z plavání nevznikly např. bolesti zad, bolesti krční nebo bederní páteře.

 

Nevýhodou plaveckých bazénů je, že do nich nesmí vstupovat lidé s infekčními onemocněními a nebo jim chlorovaná voda nedělá dobře - např. ekzematici.

 

POZOR! Lidé s lupenkou do bazénu mohou, lupenka není infekční!

 

A jak působí plaváni na vás? Jaký styl plavete nejraději?

Plavání – odpočinek pro tělo i mysl patří do témat
  • Plavání novina 19.12.2010 18:16:41

    Plavání skutečně uklidňuje mysl a přímo odplavuje škaredé myšlenky, dělá mi to dobře ...

  • Pohyb je život, život je plavání Pavel Kozelský 20.06.2009 07:56:47

    Jak známo klid je atributem smrti.
    Plavu pravidelně, plavu rád. Mohu pouze potvrdit vše uvedené v tomto článku. Jsem -li nemocný a nemohu plavat cítím se hůře. Je – li onemocnění povahy pohyb umožňující je průběh ochoření rychlejší a radostnější. Proto stejně jako svého času ideolog Uljanov doporučuji: PLAVAT! PLAVAT! PLAVAT!

Přidat příspěvek k tématu ???

* Povinné pole

Plavání a potápění patří do témat

Adresář

Poradna na téma Plavání a potápění

Diskutujte na téma Plavání a potápění

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku